Door aanhoudende storingen in ons klimaatbeheersingssysteem kunnen temperaturen in delen van ons pand variëren.

We vinden het belangrijk dat iedereen veilig en prettig les kan krijgen, daarom monitoren we de situatie dagelijks en nemen we maatregelen waar nodig. Op deze pagina houden we je op de hoogte van de stand van zaken, de stappen die we zetten en wat je zelf kunt doen om je bezoek zo aangenaam mogelijk te maken.

 


Actueel

28-11-2025

Er is een storing ontstaan in het luchtbehandelingssysteem. Daardoor zijn we tijdelijk afhankelijk van de natuurlijke ventilatie die onze gevel biedt. Ter ondersteuning daarvan vragen we om ramen te openen tijdens de lessen, of tussen de lessen door als dat tijdens de les niet mogelijk is.

Enkele ruimtes zonder directe mogelijkheid tot ventilatie naar buiten moeten we voorlopig sluiten. Bepaalde activiteiten worden daardoor tijdelijk opgeschort. We vinden het heel vervelend dat dit nodig is en begrijpen dat dit impact heeft op de betrokken collega’s, partners en cursisten.

Als je les wordt verplaatst of niet doorgaat, krijg je persoonlijk bericht. Geen bericht? De les gaat door.
Houd wel rekening met kou in ons gebouw. Kleed je in laagjes of neem een warme trui of vest mee.

 


Statement CKC & partners | storing installaties

CKC & partners neemt de veiligheid en gezondheid van cursisten, docenten en partners uiterst serieus.

In delen van ons pand heerst door aanhoudende storingen in het klimaatbeheersingssysteem geen stabiel binnenklimaat. Ruimtes kunnen te warm of te koud worden, afhankelijk van het weer en hoeveel zon er op het gebouw staat.

Daarbij is een storing ontstaan in het luchtbehandelingssysteem. We zijn aangewezen op de natuurlijke ventilatie waar onze gevel al in voorziet en die te ondersteunen met het openen van ramen, tijdens lessen of tussen de lessen door als dat tijdens de les niet mogelijk is. 

Enkele ruimtes hebben geen directe opening naar buiten. Daarbij komt dat dat er in sommige ruimtes activiteiten plaatsvinden die ofwel met een grote groep mensen zijn, ofwel fysiek inspannend, of beide. Dit zorgt ervoor dat we deze ruimtes buiten gebruik moeten stellen en bepaalde activiteiten tijdelijk worden opgeschort. We vinden het heel vervelend dat dit nodig is en begrijpen dat dit impact heeft op de betrokken collega’s, partners en cursisten.

Kunst- en cultuureducatie is van grote waarde voor de stad, en we zetten ons maximaal in om onze lessen en activiteiten onder goede omstandigheden te laten doorgaan. Tegelijkertijd blijft de veiligheid en gezondheid van onze cursisten, docenten en partners altijd leidend.

De situatie is zorgelijk en vraagt om structurele verbetering. CKC & partners is afhankelijk van onze verhuurder, de gemeente Zoetermeer, voor het technisch herstel en dringt aan op een duurzame oplossing op korte termijn. Onze cursisten, medewerkers en bezoekers verdienen een veilige, gezonde en stabiele leeromgeving.

We blijven in gesprek met de gemeente en houden onze cursisten, docenten en partners op de hoogte.


Veelgestelde vragen

1. Gaat mijn les door?

De meeste lessen gaan door. We beoordelen per dag en per ruimte of dit veilig verantwoord is. Als een les niet door kan gaan of wordt verplaatst, ontvang je persoonlijk bericht. Geen bericht = de les gaat door, mogelijk met een extra pauze of iets ingekort.

2.    Is het gevaarlijk om in het pand te zijn?
Nee, er is altijd een natuurlijke ventilatie aanwezig vanuit de gevel. Met de ondersteuning van het openen van ramen is er voldoende verse lucht binnen gezonde marges.

3.    Waarom zijn sommige ruimtes wel open en andere niet?
Ruimtes die geen directe toegang hebben tot buitenlucht zijn moeilijker te ventileren. Daarbij komt dat dat er in sommige ruimtes activiteiten plaatsvinden die ofwel met een grote groep mensen zijn, ofwel fysiek inspannend, of beide.

4.    Waarom is het openzetten van de binnendeuren niet voldoende?
Het openzetten van een binnendeur zorgt voor een indirecte natuurlijke ventilatie. Dit is niet altijd afdoende.

5.    Waarom voelt het soms te warm of te koud in het pand?
De temperatuurregeling van het klimaatsysteem werkt niet goed door een aanhoudende storing. Daardoor kan een ruimte snel opwarmen bij zon of juist sterk afkoelen.

6.    Waarom kunnen niet alle ramen altijd openstaan?
Dat kan soms, maar niet altijd. Bij lessen met kinderen is het niet altijd veilig, en in sommige lokalen zorgt open ramen voor ernstige geluidsoverlast voor de omgeving. Ook zorgt de buitentemperatuur op dit moment voor een grote groep mensen voor uitdagingen. 

7.    Welke maatregelen hebben jullie al genomen?
We hebben nauw contact met onze verhuurder, de gemeente Zoetermeer en de installateur die de reparatie moet uitvoeren. Daarnaast staan in diverse lokalen heaters en/of airco’s om een lokaal te verwarmen of te koelen. Deze zijn niet altijd afdoende, of maken te veel geluid om een les goed uit te kunnen voeren. Dit is een tijdelijke oplossing, we zijn ons ervan bewust dat dit met het oog op energie geen duurzame oplossing is.

8.    Hoelang gaat dit duren?
Dat weten we helaas nog niet. De gemeente is eigenaar van het pand en verantwoordelijk voor het klimaatsysteem en het ventilatiesysteem. De storing is bekend en wij zijn intensief met hen en de installateur in gesprek voor een oplossing

9.    Waarom worden sommige lessen mogelijk verplaatst?
Dat doen we om lessen door te kunnen laten gaan als het lokaal in het pand niet gezond of comfortabel genoeg is. Niet alle lessen zijn makkelijk te verplaatsen vanwege specifieke eisen zoals houten vloeren, akoestiek of apparatuur.