Meet us: Rianne en Natan

Het zal je niet zijn ontgaan: we hebben twee belangrijke nieuwe gezichten bij CKC & partners: directeur Rianne Brouwers en artistiek leider Natan Heikens vormen samen het management team. Hoogste tijd dus om ze wat beter te leren kennen!

Wat wilden jullie worden toen jullie jong waren?
Rianne: “Ik wilde graag juf worden. Mijn eerste bijbaantje was op mijn achtste boeken terugzetten bij de bibliotheek. Ik ben altijd een fervent lezer gebleven. Ik heb later heel diverse  bijbaantjes gehad: van horeca tot thuiszorg. Als scholier wist ik niet goed wat ik wilde en heb min of meer op de bonnefooi een studie gekozen.”

Natan: “Ik kan me niet herinneren dat ik in mijn kindertijd persé iets wilde worden. Toen ik puber was vond ik koken wel heel leuk en wilde ik wel kok worden. Later werd dat docent. Ik ben geïnspireerd geraakt door bevlogen geschiedenisdocenten en daardoor geschiedenis gaan studeren.” 

Waar komt jullie passie voor kunst en cultuur (educatie) vandaan?
Natan: “Ik vind het heel leuk om zelf dingen te maken. Dat kan bijvoorbeeld nog steeds eten zijn: ik vind het niet leuk om een recept te volgen. Voor mij heeft kunst en cultuur nu een andere betekenis. Tijdens mijn jeugd was het vooral leuk en luisterde ik bijvoorbeeld met een groep vrienden veel muziek, als onderdeel van onze jeugdcultuur. Nu ben ik juist heel erg geïnteresseerd hoe iets in elkaar zit. Dat heb ik vooral met muziek, maar bijvoorbeeld ook met taal en met klussen. Dat is voor mij een groot deel van de lol.” 

Rianne: “Voor mij is het niet zozeer een passie als wel een missie. Omdat ik denk dat je meer uit het leven kunt halen als kunst daar onderdeel van is. Cultuur kan inspireren en intrigeren en aanzetten tot gesprekken, nadenken en empathie. Maar als je je niet open kunt stellen en het niet kunt herkennen, het niet kunt lezen, dan kun je er ook minder uithalen. Ik vind het zo belangrijk dat mensen dat doen. Ik kan zelf heel erg van cultuur genieten en dat gun ik iedereen. Daarom vind ik het belangrijk om daar een bijdrage aan te leveren.”

Natan: “Die educatiekant herken ik wel. Ik heb het echt van huis uit meegekregen. Ik heb daar geluk mee gehad. Zowel de kunstzinnige kant als het creeëren. Mijn moeder heeft bijvoorbeeld altijd haar eigen kleding gemaakt. Het zelf maken is ook heel belangrijk voor mij. Als iets stuk is ga ik eerst kijken hoe ik dat kan maken. Ik realiseer me dat dit zeker geen vanzelfsprekendheid is. Het is ontzettend belangrijk om op school kennis te maken met kunst en cultuur, en het toegankelijk maken van kunst en cultuur in de wijken.” 

Kunnen jullie CKC & partners beschrijven in vier woorden?
Natan: “gastvrij, dynamisch..”
Rianne: “…trots en professioneel.”

Natan: “Die trots herken ik ook. Dat is echt een onderdeel van de bedrijfscultuur. Dat straal je uit: wat we doen heeft betekenis en mag er zijn.”

Als jullie even niet bij CKC & partners zijn, wat doen jullie dan het liefst?
Rianne: “Eigenlijk 101 dingen: cultuur beleven, met vrienden afspreken, veel boeken lezen en tijd met mijn gezin doorbrengen.” 

Natan: “Ik sport heel graag. Buiten duursporten. Maar natuurlijk ook als consument kunst en cultuur beleven.”

Wat staat er nog op jullie bucketlist?
Rianne:  “Ik heb geen bucketlist: ik vind dat als je iets wil, je dat ook moet doen. Waarom zou je iets uitstellen wat je ooit nog wil? Plan het in ga het doen!”

Natan: “Ik heb ook geen bucketlist. Ik ben van nature best wel planmatig en gestructureerd, maar ik denk nooit dat ik ‘later’ iets nog zou willen.”

Als je kon tijdreizen, naar welk jaar zou je dan teruggaan?
Rianne: “Ik zou zo graag vooruit willen reizen. Hoe ziet de wereld er over tien jaar uit?  Dat vind ik interessant omdat dat onvoorspelbaar is.  Maar er zijn natuurlijk wel hele interessante periodes geweest. Ik zou bijvoorbeeld wel eens graag willen zien hoe was het toen mijn ouders jong waren. Hoe was het leven toen? Het lijkt me bijzonder om dat een keer te kunnen beleven.”

Natan: “Ik zou graag een kijkje willen nemen in de jaren ’50. Toen was er nog geen extreme welvaart en stond het leven in het teken van opbouwen, vooral in het westen. Ook voor de jazzmuziek, mijn passie, was het een interessante periode. Ik ben geïnteresseerd in sociale geschiedenis; gezinsgeschiedenis. Dus het ‘gewone leven’. Wat deden ze toen en waar hadden ze het over? Het is heel moeilijk om dat uit historische bronnen te halen. Ik ben ervan overtuigd dat het mij iets zou doen. Dat je dingen ziet die je niet voor mogelijk houdt en dat je anders naar je eigen leven gaat kijken. Ik denk dat het erg relativerend is.” 

Wat is jullie meest bijzondere culturele moment?
Natan: “Ik heb één heel dierbaar moment en dat was mijn eindexamenconcert aan het conservatorium. Ik ben solo begonnen en daarna met een contrabassist erbij. Al je zintuigen staan dan aan en dat is een van de weinige momenten dat je er helemaal inzit. En toen ik de opname daarvan terugzag, was ik best trots op het eindresultaat. Alles kwam bij elkaar: zo kwetsbaar, met een minimale bezetting, in opperste concentratie. Dat is een hele dierbare herinnering; op dat moment viel alles perfect samen.”

Rianne: “Voor mij zijn het twee dingen als cultuurconsument. Mijn allereerste festival was Pinkpop toen ik 16 jaar was: dat was geweldig! En een keer ben ik tijdens een theatervoorstelling weggelopen. Ik werd zo kwaad tijdens de voorstelling, ik werd boos op de personages. Het raakte mij zo dat ik het niet meer aan kon zien. . Dat kan kunst dus doen: heel dubbel. Ik ben gelukkig niet van mijn theaterliefde af hoor, maar ik ben er niet toe gekomen die specifieke voorstelling nog eens te gaan zien.” 

Directeur Rianne Brouwers is de afgelopen zes jaar directeur geweest van Hoogt on Tour | Filmtheater ’t Hoogt in Utrecht. Daarvoor heeft ze gewerkt in de bibliotheeksector en in het cultuurbeleid. In haar vrije tijd zet ze zich onder andere in als voorzitter van Critical Mass in Utrecht en van de Adviescommissie Cultuur van de provincie Overijssel.

Artistiek Leider Natan Heikens heeft altijd in de muzieksector gewerkt. Zowel uitvoerend als saxofonist als leidinggevend. Hij was directeur van Muziekschool Katwijk en daarna werkzaam als Hoofd muziek bij het Cultuurgebouw in Hoofddorp. 

Meet us: Rianne en Natan