Hoe geven onze docenten online les?

Waar je voor maart 2020 wekelijks bij ons naar binnen wandelde en daar met je docent aan je muzikale vaardigheden werkte, doe je dat nu al een hele tijd thuis. In je eigen woonkamer, slaapkamer of op zolder. 

Jouw flexibiliteit, maar ook de omschakeling die de docenten hebben gemaakt, is indrukwekkend. Want eerlijk is eerlijk, je bent geen muziekdocent geworden om vanachter een scherm je werk te doen.

Andere dingen

Sjaak van Vugt, gitaardocent, beaamt dat en zegt: “Met online lesgeven mis je het persoonlijke contact echt wel.” Zangdocent Shirley Spoor herkent het ook. “Ik geef onder andere les aan de Kids Popsong Club, het kinderkoor bij CKC & partners. Als we in één ruimte samen repeteren, gebeurt er ook veel op sociaal vlak tussen de kinderen. En samen zingen is niet te doen via Zoom. Maar”, vult ze aan, “dat is voor mij eigenlijk het enige dat echt niet kan. En er komen andere dingen voor in de plaats.” 

WhatsApp

Ook Sjaak ziet het online lesgeven niet per se als een grote achteruitgang. “Het is verre van optimaal, maar als noodoplossing werkt het prima. Mijn online lessen bestaan in de basis uit het heen en weer sturen van filmpjes via WhatsApp. De leerlingen sturen hun filmpjes op en ik voorzie dat van commentaar en tips. Of ik neem zelf een filmpje op met uitleg. Ik gebruik geen Zoom of Teams, vanwege de vertraging.” Voordelen voor de cursist zijn er ook. “Voorheen gaf ik uitleg in de les en bij thuiskomst kon het nog weleens zo zijn dat iemand niet meer goed wist waar ik het over had gehad. Nu kunnen ze gewoon de filmpjes terugkijken en krijgen voornamelijk de leerlingen in de groepsles ook individueel meer aandacht.”

Verrast

“Ik ben verrast hoe veel je haalt uit een online les”, zegt Shirley. “Het was wel even aanpassen met inzingen. In plaats van samen opwarmen, doen we dat om en om. Of ik stuur een linkje van een opwarmoefening en kijk mee. Het geluid is natuurlijk niet geweldig. Maar ik hoor genoeg om feedback te kunnen geven.”

Twintig jaar geleden

Is online lesgeven zwaarder of lastiger voor een docent? Sjaak: “Nou, de voorbereiding voor mijn lessen is hetzelfde, maar waar ik normaal gesproken een groepsles van 50 minuten gaf, moet ik er nu wel anderhalf uur in stoppen inderdaad. Ik bekijk alle filmpjes apart en beantwoord ze individueel. Maar het is wat het is. Weet je”, voegt hij eraan toe, “stel dat je zo’n crisis twintig jaar geleden had gehad. Dan had je deze mogelijkheden niet. Ik vind het een zegen van deze tijd.” Alleen zijn les kleuterukelele staat wel stil. “Heel jammer, maar kleuters online lesgeven, dat voegt niets toe.”

Goede verbinding

“Ik werk met Zoom en het vervelende daarvan is, is dat je na 40 minuten wordt afgekapt in de gratis versie. Dat heb ik opgelost door de les na 30 minuten te pauzeren en snel een nieuwe Zoom-link te sturen. Het verlies van tijd is dan minimaal”, vertelt Shirley op haar beurt. Maar gaat er dan niets mis? “Van al mijn lessen, ook buiten die van CKC & partners, heb ik denk ik een halve les echt niet kunnen voortzetten, vanwege verbindingsproblemen.” Sjaak knikt en vult aan: “Ja, een goede verbinding is noodzakelijk.”

Dichtbij

Shirley: “Belangrijk vind ik, vooral met de kids, om het samen-zijn de ruimte te geven. Samen zingen kan niet. Ze zingen wel mee, maar zetten hun microfoon uit. Maar daarvoor komen wel andere dingen in de plaats. Met online lessen kom je ineens bij ze thuis, je bent heel dichtbij. Als een leerling haar huisdier wil laten zien, dan maak ik daar ruimte voor. Ze laten elkaar hun kamer zien en ook ouders zijn meer betrokken. Samen dansen blijven we wel echt doen en het leuke is dat ouders nu ook regelmatig lekker meedansen. Het is geen fijne periode maar dat we dan op deze manier samen een feestje kunnen maken van de les is wel heel leuk.”
 

Hoe geven onze docenten online les?