3D virtuele dansers

'Wat is dit, hoe werkt het, wat kan je ermee en hoe kunnen we hier iets tofs mee doen in samenwerking met de kunsten?'

In de basis de vragen die in het Digital Art Lab gesteld worden als we leren over een nieuw stuk technologie. Experimenteren met nieuwe technieken is gaaf, maar er daadwerkelijk kunst en cultuur mee verrijken geeft echt een kick. 

De 3D-scanner is zo'n nieuwe technologie waar van alles mee wordt uitgeprobeerd. Je kunt er personen mee inscannen en dát is heel interessant. Zo geeft het inscannen van dansers de choreograaf eindeloze mogelijkheden. Eenmaal ingescand kun je je dansers de meest gekke dingen laten doen.

Dansdocent Annalee had er wel oren naar en wist danseressen Nikki en Juultje enthousiast te krijgen om een virtuele versie van zichzelf te laten maken met de 3D-scanner. Met als resultaat dat zij een choreo met zichzelf kunnen uitvoeren. De test hiervan gaf nog veel meer inspiratie.

Dat is het mooie, het is een open verkenningstocht waarbij je elkaar uitdaagt en inspireert om groot te dromen. Het gaat om durf en omgaan met teleurstellingen, maar wat je maakt is nieuwer en anders dan als je niets had gedaan.

En die teleurstellingen leveren soms ook hele grappige situaties op. In het begin waren de modellen verkeerd ingeladen waardoor de gewrichten de verkeerde kant op draaiden. Dat was een wel heel bovenmenselijk plaatje ;)

Nu onderzoeken we samen verder wat we met het inscannen van personen kunnen en of er een gave show omheen gemaakt kan worden. We houden je op de hoogte!

 

 

Hieronder zie je de verschillende fases van het opbouwen van het 3D-beeld in de computer

1 - Pointcloud
2 - Model
3 - Projection
4 - Texture

 

3D virtuele dansers